Élethű szituációk a klinikai készségek gyakorlásához – sikerrel zárult a „Bridge the Gap”

2023. november 14.

Az Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézet a dékáni vezetés és a Demonstrátori Diákkör támogatásával november 4-én angol nyelven idén is megrendezte „Bridge the Gap” workshopját a pécsi orvoskar Készségfejlesztő és Innovációs Központjában azzal a céllal, hogy az ötöd- és hatodéves hallgatóknak újabb lehetőséget biztosítsanak a mindennapi orvosi hivatáshoz szükséges, alapvető készségek gyakorlására élethű szituációkban.

"Küldetésünk, hogy áthidaljuk a tudás és a cselekvés közötti szakadékot, és a kiválóság gondolkodásmódját képviseljük mindenben, amit teszünk" - ez a mottója a workshopot szervező csapatnak, melynek tagjai 2021-ben indították útjára a Bridge the Gap kezdeményezést. Ötletadója az akkor még 5. évfolyamos, ma már doktorrá vált Tolu Oladele volt, aki hiánypótló lehetőségként azért szorgalmazta a programot, hogy a diákok felfrissíthessék gyakorlati klinikai készségeiket az online tanulással töltött időszak után. Az elsöprően pozitív visszajelzések és a felsőbb éves orvostanhallgatók további ösztönzése megalapozták a folytatást is.

Hallgatói oldalról idén Beck Brandon, 6. évfolyamos demonstrátorhallgató vállalta fel a program  szervezését, ami az eredeti alapokra épült, de voltak újdonságok is benne: a magyar, az angol és a német program ötöd- és hatodéves orvostanhallgatói együtt gyakorolhatták a klinikai forgatókönyveket egy biztonságos és támogató tanulási környezetben, tapasztalt klinikusok, kommunikációs szakemberek és demonstrátorhallgatók felügyelete mellett.

A műhelymunka kétszer két órán át tartott, ez idő alatt a diákok 8 különböző állomáson váltották egymást. Két állomáson a rossz hírek közlése és a betegek invazív eljárásokról való tájékoztatása volt a téma. Mindenütt 15 percet tartózkodtak a hallgatók, amiből 10 percet a feladat elvégzésére jelöltek ki, a maradék ötöt pedig a szituációról való beszélgetésre és a visszajelzésekre szánták. Az állomásokon kommunikációs szakemberek és szimulált betegek is segítették a munkát.

A két belgyógyászati állomáson a hallgatók feladata a mellkas és a has célzott vizsgálata volt. A 15 percet úgy osztották be, hogy elvégezzék a feladatot, majd a helyzetet értékeljék is, miközben olyan fontos témákat vitattak meg, mint a hasi fájdalom differenciáldiagnózisa vagy a mellkasi fájdalom kezelése.

A két neurológiai állomás a stroke-betegek vizsgálatára, valamint az epilepszia okairól és kezeléséről szóló megbeszélésekre összpontosított.

Az utolsó két állomás az alapvető életmentési készségek értékelését helyezte előtérbe, valamint a fejlett életmentő eszközök biztonságos használatának és kezelésének a megtanulására adott lehetőséget.

A pozitív visszajelzések ösztönzést adtak arra, hogy a Bridge the Gap a következő félévekben is folytatódjon. A tervek szerint a jövőben nemcsak szélesebb spektrumú, sok témát lefedő műhelyeket tartanak majd, hanem - a hallgatók kérése nyomán - fókuszáltabbakat és speciálisabbakat is, például a gyermekgyógyászat és a neurológia területén.

A Bridge the Gap megvalósulásáért köszönet a fő szervezőnek, Eklicsné dr. Lepenye Katalinnak (Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézet), az egyetem vezetőségének, dr. Tamás Andreának (Demonstrátori Kör elnöke), a Szimulációs Betegprogramnak, dr. Rendeki Szilárdnak, a MediSkillsLab-nek, dr. Filipánits Kristófnak, dr. Karádi Zsófiának, Berta Anikónak, Beck Brandonnak, a hallgatói fő szervezőnek, valamint az együttműködő demonstrátorhallgatóknak, akik aktív részvételükkel és támogatásukkal járultak hozzá a program sikeréhez.

Fotók: